Informasjon om gjesteplass for deg som er medlem
Foreningen benytter nå tjenesten Mooringo for å leie ut gjesteplasser, medlemmer kan ikke “låne bort naboplassen fordi plassen er ledig”. Dette gjelder også sin egen plass om man er borte. ALLE båter som legger til på en plass som ikke hører hjemme i havna, SKAL booke plass via Mooringo, eller ved å kontakte styret i god tid på forhånd.
Medlemmer med depositum og båt i havnen er allerede importert til Mooringo, slik at det er enkelt å sette sin plass ledig. Dette gjør du ved å laste ned appen Mooringo til iPhone eller Android. Ønsker du ikke å laste ned en app så kan du også fylle ut skjema på “Min side” under “Registrer at plassen er ledig”, så fikser styret resten.
Det er hovedmedlemmet som må registrere seg i Mooringo for å kunne sette plassen ledig/opptatt, noe man gjør i appen ved å trykke på den grønne/røde knappen kalt "Egen plass", her velger du enkelt til/fra dato og vipps så er det klart. I appen vil du også få oversikt over hvem som har booket og når.
Som standard skal du få epost når noen booker plassen din, dette får du selv om du velger å ikke laste ned appen/registrere deg. Ønsker du ikke å motta denne type epost, så ta kontakt med styret så fjerner vi det fra din profil. Det kan også være at disse epostene havner i ditt spamfilter.
Vi håper at så mange som mulig er med på "dugnaden" om å sette sin plass ledig når man ikke er i havnen, enten via Mooringoappen eller skjema. Alle monner drar, selv om det bare er for én natt.
1. Hva får jeg som medlem igjen for å sette plassen min ledig?
-Du skaper inntekter til foreningen som er positivt for alle.
-Ved å sette plassen din ledig i et visst antall dager (merk at plassen ikke må være leid ut, kun satt som ledig) vil du kunne få en gratis overnatting i andre havner som bruker Mooringo ved at du opparbeider deg "poeng".
-Du får 50kr i fratrekk på sommerstrøm for hver natt som plassen er utleid, slik at du potensielt kan ende opp med gratis sommerstrøm.
-Du bidrar til å la andre båtfolk få oppleve den fantastiske havnen vi har.
2. Jeg ønsker ikke å la strømmen min stå ulåst i tilfelle noen andre enn gjester kobler seg til, hvordan kan vi løse det?
-Vi har lagt på et strømgebyr i Mooringo på 50kr som gjester må betale, dette gebyret går direkte til deg som medlem som et fratrekk på din strømregning. Er din plass utleid mye så kan du i teorien ende opp med ikke trenge å betale noe for sommerstrøm. Hvis du vil være sikker på at ingen andre bruker din strøm så kan man bruke en hengekodelås hvor gjestene får tilsendt en kode ved ankomst og låser etter at de reiser.
3. Hva hvis jeg ombestemmer meg og vil ha tilbake plassen?
-Du kan når som helst endre tidspunkt/dato for når plassen er ledig, så lenge ingen har booket plassen for det tidsrommet. Hvis noen har booket plassen og du ønsker den tilbake så er det mulig for styret å markere en annen ledig plass som opptatt og flytte gjestebåten dit, men det fordrer at det faktisk er andre ledige plasser. Du vil også kunne booke andre ledige plasser i havnen gratis som en nødløsning.
4. Jeg føler meg ikke komfortabel med at noen jeg ikke vet hvem er bruker plassen min
-Når noen booker din plass så skal du epost om at plassen er booket, hvor lenge den er booket og ikke minst HVEM som har booket den med kontaktinformasjon. Du skal også kunne se denne informasjon i appen. Vi har da full elektronisk kontroll på alle som har booket plass og kan spore tilbake hvis det skulle være noe. Dette gjør det også mye lettere å kunne tilby plasser til utenlandske båter da betaling blir håndtert av Mooringo. PS! De som leier plassen kan ikke se din kontaktinformasjon/navn.
5. Hvordan fungerer det med nøkkelbrikker?
-Vi har hengt opp et nøkkelskap som krever kode for å kunne hente ut en lånebrikke til gjestene. Nøkkelbrikken har samme adgang som for medlemmer i andre foreninger, slik at de har kun tilgang til kroa/dohuset og porten inn til øya. De har ikke tilgang til båthuset. Gjestene får tilsendt kode og er sånn sett ikke avhengig av å ha kontakt med nattevakter eller noen fra styret for å besøke oss, det er med andre ord et selvgående system. Hvis noen ikke leverer tilbake nøkkelbrikken så vil vi kunne blokkere dem fra å booke gjesteplass senere og brikken kan enkelt fjern-deaktiveres. I instruksjonen til gjestene så står det også at de skal ta kontakt med nattevaktene når de ser dem og gi beskjed om at de er gjester.
6. Hva koster dette foreningen?
0kr (med unntak av et korttransaksjonsgebyr).
Mooringo tar en avgift som blir lagt på totalsummen som blir betalt av gjestene og derfor kan de tilby tjenesten gratis til oss som havn.
7. Hvordan vet gjester hvilken plass de kan booke som er stor nok og hvordan finner de den?
-Når man registrerer seg hos Mooringo så legger man inn båtens mål (lengde/bredde/dybde) og ved å søke etter ledige plasser i andre havner så vil man KUN se de plassene som passer til sin egen båt. Man vil da også få opp et interaktivt kart som viser eksakt GPS posisjon for den bookede plassen.
8. Hva hvis folk ikke oppfører seg?
-Da kan nattevaktene bortvise dem og de blir blokkert fra å booke hos oss senere.
9. Hva skal jeg si til båter som ber om gjesteplass når jeg er nattevakt?
-Be dem laste ned Mooringo og se etter ledig plass, du må IKKE tildele gjester en tilsynelatende ledig plass da denne kan være booket. Dette gjelder også plasser hvor man “vet” at det medlemmet ikke er i havnen. De kan lese utfyllende informasjon som skal dekke det meste her: https://1853.no/gjestehavn
10. Skal vi bli en marina som fokuserer på å leie ut flest mulig plasser for mest mulig penger og miste særpreget som forening?
-Absolutt ikke. Vi har ikke noen form for belønning til medlemmene utenom en gratis netter i andre havner. Det er altså ikke mulighet for at medlemmer tjener penger på denne tjenesten for derfor å spekulere i å være medlem kun for å leie ut plassen videre.
